Ryby mają głos!

Wizualizacja i afirmacja

Posted on: 2010-02-04

O afirmacjach słyszałam wielokrotnie. Nigdy jakoś mnie szczególnie nie przekonywały. Jedynym plusem, jaki widziałam w ich wypowiadaniu, było obserwowanie własnego ciała – kiedy przy jakiejś afirmacji pojawiał się we mnie opór – od razu wiedziałam, że natknęłam się na coś (na jakieś swoje przekonanie), które w jakiś sposób blokuje moje funkcjonowanie.
Stephen R. Covey, w swojej książce  “7 nawyków skutecznego działania” przedstawił jednak to narzędzie w zupełnie innym świetle. To ja sama mogę stworzyć dla siebie własną afirmację, dzięki temu uniknę „klepania” dziwnych zdań typu „Jestem cudowna, jestem cudowna, jestem cudowna” ;)
Mnie osobiście bardzo zainspirowało spojrzenie autora tej książki na afirmacje. Polecam bardzo :)

Załóżmy, że szczerze kocham swoje dzieci. Powiedzmy, iż miłość tę uznałem za jedną z podstawowych wartości mojej misji życiowej. Jednak w codziennym życiu reaguję przesadnie silnie, nie tak, jak bym sobie tego życzył.
Mogę użyć tu wizualizacyjnych zdolności prawej półkuli mózgu, by napisać afirmację, która pomoże mi postępować bardziej zgodnie z moimi wartościami.

Dobra afirmacja zawiera pięć podstawowych elementów: Jest osobista, pozytywna, utrzymana w czasie teraźniejszym, jest wyobrażeniem zachowania i ma silne zabarwienie emocjonalne. Zatem mogę napisać coś w tym rodzaju: „Bardzo się cieszę (emocje), że kiedy moje dzieci nie zachowują się dobrze (zachowanie), ja sam (osobiste) reaguję (czas teraźniejszy) mądrze, z miłością, stanowczością i samokontrolą (pozytywne)”.

Potem wyobrażam to sobie. Codziennie, po chwili odprężenia dla ciała i umysłu, myślę o sytuacjach, w których moje dzieci mogą się źle zachować. Wyobrażam to sobie z wszelkimi szczegółami. Czuję tkaninę fotela, w którym mógłbym siedzieć, podłogę pod nogami, sweter, który mam na sobie. Widzę sukienkę mojej córki, wyraz jej twarzy. Im wyraźniej i bardziej sugestywnie wyobrażę sobie szczegóły, im głębiej to poczuję, tym bardziej realne będzie to przeżycie.

Zatem wyobrażam sobie, że córka robi to, co normalnie wyprowadza mnie z równowagi, powodując niekontrolowane reakcje. Jednak tym razem zamiast typowej reakcji widzę, jak zachowuję się z miłością, mocą i samokontrolą, tak jak to ująłem w afirmacji. Mogę stworzyć program czy też scenariusz harmonizujący z moimi najgłębszymi wartościami, z deklaracją własnej misji.

Gdy to zrobię, z dnia na dzień będę się zmieniać. Zamiast grać według scenariuszy danych mi przez rodziców, społeczeństwo, środowisko, czy genetykę, wcielać będę w życie własny scenariusz uwzględniający moją osobistą hierarchię wartości.

Zobacz również:
Proaktywność
Pomiędzy bodźcem a reakcją
Trzy podstawowe typy medytacji

.

Komentarzy 5 to "Wizualizacja i afirmacja"

Flądra, chodzę na gestalt.

Pozdrawiam.

Wracam do rzeczywistości. :D

Nie ma to jak kawa i ciasteczko na osłodzenie sobie życia. :)

Cieszę się :)

Ja sobie dzisiaj osłodziłam życie czekoladą :)

pozdrawiam :)

Dzięki Flądra.

mam tylko jedną radę dla Ciebie. Nie bądź tak naiwna jak ja. :)

A i tak siebie kocham. :D

Ktoś coś robi źle, ktoś wyprowadza mnie z równowagi ? Inni. Kto to tak naprawdę robi ? I co to jest zło ? Dużo by pisać.
Wielu już na ten temat napisało.
Ostatnio przeczytałem :

Sisson P. Colin – Wewnętrzne przebudzenie.

Można sobie afirmować ale jeśli przyczyna tkwi głąbiej w Nas to a afirmacje nie wiele dadzą.

zgadzam się :)

afirmacje to nie jest sposób na rozwiązywanie swoich problemów

Dodaj swój komentarz

psychoterapeuta - osoba posiadająca certyfikat szkoły psychoterapii lub będąca w trakcie jej zdobywania. Szkolenia PTP czy SN PTP mogą podjąć tylko osoby, które mają wykształcenie psychologiczne czy lekarskie albo od min. 5 lat pracują w ośrodkach zajmujących się psychoterapią.
 
Psycholog czy psychiatra bez szkolenia psychoterapeutycznego nie ma wystarczajacych umiejętności, żeby prowadzić psychoterapię.
 
Specjalista psychoterapii uzależnień i współuzależnienia to osoba, która skończyła wyższe studia (wystarczy pedagogika czy filozofia), oraz szkolenie PARPA - uważajcie w ośrodkach leczenia uzależnień.

Chomik

Statystyki

  • 507 985 odsłon od 11 grudnia 2009

"Pracuj tylko w kręgu wpływu. Podejmuj zobowiązania i wywiązuj się z nich. Bądź latarnią, nie sędzią. Bądź wzorem, nie krytykiem. Bądź częścią rozwiązania, nie częścią problemu.

"Wypróbuj tę zasadę w małżeństwie, w rodzinie, w pracy. Nie dyskutuj nad słabościami innych. Nie dyskutuj nad własnymi. Jeśli popełnisz błąd, dostrzeż go jak najszybciej, napraw, wyciągnij z niego naukę. Nie popadaj w obwiniający, oskarżający nastrój. Pracuj nad tym, nad czym masz kontrolę. Pracuj nad sobą. Nad być."
Stephen Covey

Wystarczy kliknąć

Pajacyk

Twój e-mail