Ryby mają głos!

Walcz, Ardżuno! czyli Bhagawad Gita

Posted on: 2011-06-15

Zapytałam kiedyś pewnego Hindusa o jego religię. Polecił mi zerknięcie do Bhagawad Gity.
Bhagawad Gita powstała jakieś 5 tysięcy lat temu (!!!), jest świętą księgą hinduizmu. Na okładce książki można przeczytać co sądzą o niej wielcy tego świata:

Mohandas K. Gandhi:
„Gdy opadają mnie wątpliwosci, gdy zewsząd przychodzi rozczarowanie i nie widzę już przed sobą choćby promyka nadziei, zwracam się ku Bhagavad-gicie. Odszukuje jakiś podnoszący na duchu werset i on zaraz przywraca mi uśmiech w przytłaczającym mnie smutku. Ci, którzy medytują o Gicie będą w niej odnajdywać co dzień nową radość i nowe znaczenie”
Albert Einstein:
„Kiedy czytam Bhagavad-gite, jedno tylko pytanie zostaje bez odpowiedzi: w jaki sposób Bóg stworzył wszechświat. Wszystko inne wydaje się bez znaczenia”
Arthur Shopenhauer:
„Bhagavad-gita to najbardziej kształcąca i wzniosła księga jaka istnieje na świecie”
Ralph Waldo Emerson:
„Zawdzięczam Bhagavad-gicie wspaniały dzień. To najpierwsza ze wszystkich książek; jak gdyby przemawiało do nas całe imperium, nic znikomego czy bezwartościowego, ale coś ogromnego, spójnego, tchnącego spokojem – głos pradawnej mądrości, która w innej epoce i innym klimacie zgłębiła już i rozwiązała te same zagadki, które nas dzisiaj dręczą”.

Zachęcające, prawda?

Ale nim zaczęłam czytać, znalazłam „streszczenie” w postaci takiego filmiku:

Zdaje się, że trafiłam na najbardziej idiotyczny filmik w sieci :D Można z niego wywnioskować, że w Bhagawad Gicie chodzi tylko i wyłącznie o to, że Bóg (Krishna) namawia swego sługę i przyjaciela (Ardżunę) do zabijania. W dodatku forma tego filmiku – kreskówka – sprawiła, że odniosłam wrażenie, że coś takiego podsuwa się dzieciakom … :/

Byłam zszokowana!

Dopiero sama lektura sprawiła, że odkryłam głębszy sens Bhagawad Gity i się nią zachwyciłam! Utożsamiłam się z Ardżuną, przed którym stoi ogromne wyzwanie i którego w tej sytuacji ogarniają wątpliwości, Ardżuną, który traci poczucie sensu i celu swoich działań, który woli się poddać bez walki i ukryć się gdzieś w lesie, niż walczyć o swoje prawa … Krishna otacza go swoją opieką mówiąc: „Walcz, Ardżuno!”, i dzieli się z nim mądrością.
A jest to mądrość, która pomimo upływu 5 tysięcy lat jest nadal aktualna!

1 Response to "Walcz, Ardżuno! czyli Bhagawad Gita"

[…] Książki Walcz, Ardżuno! czyli Bhagawad Gita […]

Dodaj swój komentarz

psychoterapeuta - osoba posiadająca certyfikat szkoły psychoterapii lub będąca w trakcie jej zdobywania. Szkolenia PTP czy SN PTP mogą podjąć tylko osoby, które mają wykształcenie psychologiczne czy lekarskie albo od min. 5 lat pracują w ośrodkach zajmujących się psychoterapią.
 
Psycholog czy psychiatra bez szkolenia psychoterapeutycznego nie ma wystarczajacych umiejętności, żeby prowadzić psychoterapię.
 
Specjalista psychoterapii uzależnień i współuzależnienia to osoba, która skończyła wyższe studia (wystarczy pedagogika czy filozofia), oraz szkolenie PARPA - uważajcie w ośrodkach leczenia uzależnień.

Chomik

Statystyki

  • 507 985 odsłon od 11 grudnia 2009

"Pracuj tylko w kręgu wpływu. Podejmuj zobowiązania i wywiązuj się z nich. Bądź latarnią, nie sędzią. Bądź wzorem, nie krytykiem. Bądź częścią rozwiązania, nie częścią problemu.

"Wypróbuj tę zasadę w małżeństwie, w rodzinie, w pracy. Nie dyskutuj nad słabościami innych. Nie dyskutuj nad własnymi. Jeśli popełnisz błąd, dostrzeż go jak najszybciej, napraw, wyciągnij z niego naukę. Nie popadaj w obwiniający, oskarżający nastrój. Pracuj nad tym, nad czym masz kontrolę. Pracuj nad sobą. Nad być."
Stephen Covey

Wystarczy kliknąć

Pajacyk

Twój e-mail