Ryby mają głos!

Łatka „DDA”? WYNOCHA!!!

Posted on: 2011-10-17

Określenie „Dorosłe Dzieci Alkoholików” powstało w ramach ruchu AA, który jest ruchem zwykłych ludzi, nie związanych z profesjonalnym lecznictwem psychologicznym.

Łatka pt. „jestem DDA” będzie pasowała do mnie zawsze. Nic nie zmieni faktu, że jestem dzieckiem alkoholika, „klątwa” będzie „ciążyć” na mnie już zawsze. „Jestem DDA” kojarzy się z „jestem jakaś wybrakowana”, „powinnam się zmienić”, „powinnam iść na terapię, żeby dorównać chociaż do reszty społeczeństwa” itd. Ilu z Was tak to czuje? Dla ilu z Was słowa „jestem DDA” brzmią jak wyrok?

No więc ja się pytam: A niby dlaczego mam być dożywotnio obarczona jakąś łatką? WYNOCHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Trudne dzieciństwo predysponuje do różnego rodzaju zaburzeń i chorób psychicznych. Nie neguję tego. Ale co innego stwierdzić „mam nerwicę”, mam „syndrom zespołu pourazowego”, „choruję na zaburzenia odżywiania” itp a co innego określać swoją tożsamość jakimś obciążającym skrótem.

„Mam nerwicę, ale sama jestem w porządku.”

„Mam syndrom zespołu pourazowego, ale mogę sobie ufać. ”

„Podejmę leczenie i pozbędę się tego cholerstwa. ”

„Generalnie wszystko ze mną ok, ale mam tendencję do czegoś tam. Zmienię TO!”

„Mam przed sobą kubek z herbatą. Wypiję ją, a później, jeśli będę miała taką ochotę mogę wyrzucić kubek do kosza, rozbić go na kawałki albo w inny sposób się go pozbyć”

Odpowiedź na słynne pytanie „mieć czy być?” w kwestii zaburzeń brzmi „MIEĆ i się tego pozbyć!”

WYNOCHA!!!!!

Jestem w porządku, mogę sobie całkowicie ufać!

Odpowiedzi: 2 to "Łatka „DDA”? WYNOCHA!!!"

Błędem według mnie jest mówienie : jestem DDA, jestem alkoholikiem…
uważam że jesteśmy Istotami Ludzkimi i w nas są takie a nie inne cechy lub choroba. Takie twierdzenie brzmi jak afirmacja i napędza, dodaje mocy temu zwrotowi DDA.

Pojęcie DDA ma swoje plusy i minusy. Z jednej strony szerokiej grupie osób ułatwia znalezienie terapii lub wsparcia w grupach samopomocowych , z drugiej strony może być właśnie jakąś łatą, stereotypem. Pojęcie DDA pomaga ludziom nazwać problem na podstawowym poziomie, jednak przy głębszym spojrzeniu to pojęcie jest już niewłaściwe, bo grupa dorosłych dzieci alkoholików nie jest jednorodna i w sensie klinicznym nie ma czegoś takiego jak choroba DDA. Ponieważ kiedyś o tym pisałam zainteresowane osoby zapraszam:
Trauma traumie nierówna http://ddainspiracje.pl/?p=1000
Grupa dorosłych dzieci alkoholików nie jest jednorodna ! http://ddainspiracje.pl/?p=995

Dodaj swój komentarz

psychoterapeuta - osoba posiadająca certyfikat szkoły psychoterapii lub będąca w trakcie jej zdobywania. Szkolenia PTP czy SN PTP mogą podjąć tylko osoby, które mają wykształcenie psychologiczne czy lekarskie albo od min. 5 lat pracują w ośrodkach zajmujących się psychoterapią.
 
Psycholog czy psychiatra bez szkolenia psychoterapeutycznego nie ma wystarczajacych umiejętności, żeby prowadzić psychoterapię.
 
Specjalista psychoterapii uzależnień i współuzależnienia to osoba, która skończyła wyższe studia (wystarczy pedagogika czy filozofia), oraz szkolenie PARPA - uważajcie w ośrodkach leczenia uzależnień.

Facebook

Chomik

Statystyki

  • 429,605 odsłon od 11 grudnia 2009

"Pracuj tylko w kręgu wpływu. Podejmuj zobowiązania i wywiązuj się z nich. Bądź latarnią, nie sędzią. Bądź wzorem, nie krytykiem. Bądź częścią rozwiązania, nie częścią problemu.

"Wypróbuj tę zasadę w małżeństwie, w rodzinie, w pracy. Nie dyskutuj nad słabościami innych. Nie dyskutuj nad własnymi. Jeśli popełnisz błąd, dostrzeż go jak najszybciej, napraw, wyciągnij z niego naukę. Nie popadaj w obwiniający, oskarżający nastrój. Pracuj nad tym, nad czym masz kontrolę. Pracuj nad sobą. Nad być."
Stephen Covey

Wystarczy kliknąć

Pajacyk

Twój e-mail

